Blended learning

Op de HU zijn we bezig met het invoeren van blended learning. Dat betekent vooral een grotere rol voor online leren, zodat studenten wat flexibeler zijn om te leren waar, wanneer en hoe ze zelf willen. Dat heeft als grote voordeel dat de lestijd nog meer gebruikt kan worden voor verdiepende verwerkingsopdrachten, omdat de basis van tevoren thuis al gelegd is, bijvoorbeeld door het maken van oriƫnterende opdrachten of het kijken van filmpjes (of natuurlijk gewoon ouderwets lezen in het boek).

Afgelopen maandag ging ik op pad om wat filmpjes op te nemen, samen met collega’s van de HU, de HvA en de NHL die net als ik het vak Geschiedenis van de Wiskunde geven. In de zeventiende eeuw was Nederland een belangrijk land voor de wiskunde, en in Leiden is daar nog best wat van te zien. We filmden in Museum Boerhaave allerlei oude wiskundige objecten (astrolabium, kwadrant, kegelsneden, de stokjes van Napier), in de Pieterskerk de grafstenen van Snellius (echt) en Ludolf van Ceulen (replica), en bij Endegeest een beeld van Descartes, die daar een tijdje woonde. Ook reden we nog even naar Hofwijck in Voorburg, waar Christiaan Huygens heeft gewoond. Leuk om de geschiedenis zo een beetje tastbaarder te maken!

De replica van de grafsteen van Ludolf van Ceulen in de Pieterskerk.
De replica van de grafsteen van Ludolf van Ceulen in de Pieterskerk.

Beeld van Descartes bij Endegeest.
Beeld van Descartes bij Endegeest.

Bij Hofwijck.
Bij Hofwijck.